Songül Öden, ‘Bir olmazsak bir bir gideriz’

0
242

Songül Öden’in tek perdelik, tek kişilik oyunla 7 ayrı kadını canlandırdığı ve kadına şiddetin işlendiği Lal Hayal, İstanbul’dan sonra Ankara’da da sergilenmeye başlandı. Songül Öden’in inılmaz performansı ve işlediği konu nedeniyle görülmeye değer bir oyun. Oyunda “Bir olmazsak bir bir gideriz” mesajı veren Öden, oyunu “Ölmek istemiyorum” diye bitiriyor.

 

Türkiye seyircisinin daha çok TV dizilerinden tanıdığı Songül Öden, 11 Kasım’da Ankara Milli Eğitim Şura Salonu’nda Lal Hayal adlı oyunu ile inanılmaz bir perpormans sergiledi.
Kadına yönelik şiddetin had safhada olduğu, kadınların “ölmek istemiyorum” diye bağırarak öldürüldüğü günümüzde Öden kadına yönelik erkek şiddeti ile beraber, mahalle baskısını, kadınların birbirine yönelik psikolojik kaskılarını da anlatıyor bu oyunda.

Bir tiyatro-sanat eleştirmeni değilim, ancak eli kalem tutan biri olarak izlediğim bu oyunla ilgili duygularımı da paylaşmak istedim. Öden’i izlediğim dizilerden de beğenirdim, ancak oyunu izleyince Songül Öden’in o dizilerde harcandığı düşüncesindeyim.

Songül Öden sadece üzerine aldığı farklı kostümlerle 7 ayrı kadını canlandırıyor, onlara hayat veriyor.  5 yaşında baba şiddetiyle annesinin ölümüne şahit olan Lal Hayal adlı kız çocuğunun çevresinde dönüyor hikayenin örgüsü. Lal Hayal büyürken hayatına giren kadınlar, okul arkadaşı, mahalledeki teyze, ninesi, kuaförü, kayınvalide adayı ve muayene için gittiği jinekoloğu…Elmas, Zümrüt, Safire, İnci, Mercan, Yeşim, Firuze… Her an yanıbaşımızdaki kadınlar, belki de kendimiz… Tanıklık ettikleri şiddet ve suskunluk… Songül Öden’in bu suskunluk ve kadınların da birbirine psikolojik şiddetine karşı “Bir olmazsak bir bir gideriz” mesajı…

SAHADA BİRİKTİRDİKLERİNİ OYUNA TAŞIMIŞ
Oyuna ve Öden’e ilişkin tek eleştireceğim nokta ise basın toplantısını oyun öncesi yapmış olması.

Toplantıda, proje tasarımını üstlendiği Lal hayal’in oyunculuk kariyerindeki en özel işi olduğunu söyleyen Öden; “3 yıldır tiyatroya ara vermiştim, iyi bir oyunun içinde olmak istiyordum.

Yaklaşık 7 senedir Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu’yla çalışıyorum. Benim konum kadına şiddet, mülteciler ve mevsimlik tarım işçisi çocuklar.

Dolayısıyla da sahada çok fazla çalışma yaptım. Bu süreçte sahada çok sert hikayelerle karşılaştım.

Çocuk ve kadın hikayeleri beni inanılmaz etkiledi. Önceleri sahadan döndükten sonra çok etkileniyordum, çok ağlıyordum ve ben bu cebimde biriktirdiğim hikayeleri seyirciyle paylaşmak istedim” dedi.

Oyunun başka dillerde üst yazı çalışmalarının da yapıldığını belirten Öden, “Lal Hayal Türkiye’yle sınırlı kalmayacak. Çünkü evrensel bir hikayeyi anlatıyor” dedi.

Aysel Yıldırım ve Ezel Akay’ın yönetmenliğini üstlendiği,  Sevilay Saral’ın senaryosunu yazdığı Lal Hayal’in sanat yönetmenliği Naz Erayda’ya ait.

HER AŞAMASINDA KADINLAR VAR
Proje tasarımı Songül Öden’e ait olan oyunun yapımcılığını da yine Songül Öden ve Medyapım üstleniyor.

Kadına şiddetin işlendiği oyunun ekibinde senaristi, müziği, prodüksiyon ve yaratıcı ekibinde yine kadınlar yer alıyor.

Müziklerini Kardeş Türküler grubunun perküsyon sanatçısı Diler Özer’in üstlendiği oyunda dans performansları Gizem Erdem koreografisiyle, Ömer Yeşilbaş ve Çisil Sıkı yönetimindeki Dansfabrika ekibi tarafından sergileniyor.  Oyunun uygulayıcı yapımcısı da Cansın Şenel.