RTÜK’ten TELE1 ve Halk TV’ye ekran karartma cezası

0
179

RTÜK TELE 1 ve Halk TV’ye 5 gün yayın durdurma cezası verdi. Kararı RTÜK’ün CHP’li üyesi İlhan Taşçı, sosyal medya hesabından duyurdu. Taşçı, “RTÜK’te muhalif kanalların sesini kesmeye dönük operasyonun 2. ayağı gerçekleşti” dedi. Basın meslek örgütleri de RTÜK kararına tepki gösterdi.

RTÜK’ün bugün yapılan toplantısında, TELE1 ve Halk TV’ye 5 günlük ekran karartma cezası verildi. Kararı duyuran RTÜK’ün CHP’li üyesi İlhan Taşçı, “TELE 1 ve Halk TV’nin ekranları 5 gün karartılacak! RTÜK’te muhalif kanalların sesini kesmeye dönük operasyonun 2. Ayağı gerçekleşti. TELE 1 ve Halk TV’ye verilen ceza kararı oy çokluğuyla alındı. Bir sonraki aşamada kanalların fişi çekilecek, tamamen kapatılacak” dedi.

Taşçı’nın açıklamasında şunlar ifade edildi: “Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın ‘medya virüsünden kurtulacağız’ sözlerini RTÜK’te kendisine ‘emir telakki eden’ anlayış muhalif, özgün ve özgür yayıncılık yapmaya çalışan televizyon kanallarının sesini kesmeye dönük operasyonun bugün ikinci ayağını gerçekleştirdi. Televizyonların kapatmayla sonuçlanabilecek ceza maddelerinden yaptırım kararı verilmesi bu sürecin ilk aşamasıydı. Bugünkü Üst Kurul toplantısında, TELE 1 ve Halk TV’ye 5 (beş) gün yayın durdurma cezası verildi. Karar oy çokluğuyla alındı.”

RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin, TELE1 Genel Yayın Yönetmeni Merdan Yanardağ’ın 18 Dakika programında Abdülhamit’in tarihi gerçeklerini anlatan sözlerini gerekçe göstererek gece yarısı TELE 1 TV hakkında inceleme başlatıldığını açıklamıştı. Yanardağ, sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada ölüm tehdidi aldığını belirtmişti.

Halk TV’ye verilen cezanın gerekçesi olarak da Ayşenur Arslan’ın Hüsnü Mahalli ile yaptığı yayın gösterildi.

Karara göre; ulusal düzeyde yayın yapan kanallara mevcut yasa kapsamında ilk kez ekran karartma cezası uygulanacak. TELE1 ve Halk TV’ye aynı ceza bir kez daha verilirse, lisansları iptal edilecek ve yayın hayatları son bulacak.

KARARTMA KARARINA TEPKİLER

RTÜK’ün kararına ise basın kuruluşlarından tepki geldi. Basın Konseyi, RTÜK’ün son dönemde artan yanlış uygulamalarına bir yenisini daha eklediği, eleştirel yayın yapan iki televizyon kanalı için tarihinde ilk kez ‘ekran karartma’ cezası verdiği belirtildi. Basın Konseyi tarafından yapılan açıklamada, “Böyle çağ dışı bir uygulama, hiçbir demokratik hukuk devletinde olamaz. RTÜK’te, iktidar kontenjanından gelen üyelerin oy çokluğuyla, ulusal yayın yapan ve milyonlarca seyircisi olan HALK TV ve TELE 1’in ekranlarının 5’er gün süreyle kapatılması ve ağır idari para cezaları verilmesi, asla kabul edilemez” denildi.

‘HERKESİN DUR DEMESİNİ BEKLİYORUZ’

Özerk olması gereken RTÜK’ün, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın ’Medya virüsünden kurtulacağız’ açıklamasının ardından böyle bir karar alarak, ‘iktidar aparatı’ olduğunu bir kez daha gösterdiği ifade edilen açıklamada “Yayınlarla ilgili en fazla şikayet ATV için yapılır ve bunların hiç biri ele alınmazken, eleştirel yayın yapan kanallara ceza üstüne ceza yağdıran RTÜK, medya üzerinde ‘iktidar sopası’ olduğunu bir kez daha kanıtlamıştır. Şimdi sırada hangi televizyon kanalı var diye sorulmaktadır” değerlendirmesi yapıldı. Açıklamada şu ifadelere yer verildi:

“Türkiye’de, iki ulusal televizyon kanalının ekranlarının 5 gün yani 120 saat boyunca karartılması, 2020 dünyasında kimseye anlatılamaz. RTÜK’ün bu kararı basın tarihimize kara bir sayfa olarak geçecektir. Gazetecilik vazgeçilmezdir. Televizyonlara ve sosyal medyaya hiza verme çabaları beyhudedir. Demokrasiye, halkın haber alma hakkına ve ifade özgürlüğüne inanan herkesin bu ayıplı uygulamaya karşı çıkıp ‘dur’ demesini bekliyoruz.”

Öte yandan Türkiye Gazeteciler Sendikası (TGS) de twitter hesabından kararı kınayarak, “RTÜK’ün HALK TV ve TELE 1’e yönelik aldığı 5 günlük yayın durdurma cezasını şiddetle kınıyoruz. Bu ceza, darbeci faşist cunta yönetimlerin alacağı türden bir karardır. RTÜK’ü bu darbeci zihniyetten vazgeçmeye, halkın haber alma hakkına saygı duymaya çağırıyoruz” dedi.